Звіт про проведену роботу
з питань запобігання та виявлення корупції
в Головному управлінні статистики у Житомирській області
за 20
23 рік

Керуючись законами України «Про запобігання корупції» (далі – Закон), «Про державну службу», іншими законодавчими та нормативно – правовими актами антикорупційного характеру, Головне управління статистики у Житомирській області (далі – ГУС у Житомирській області) у звітному періоді продовжувало проводити діяльність з питань запобігання та протидії корупційним проявам в органах державної статистики області в умовах воєнного стану.

Зазначена робота здійснювалася відповідно до плану заходів ГУС у Житомирській області щодо запобігання корупції на 2023 рік.

Враховуючи норми Закону України «Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану» від 20 вересня 2023 року № 3384-ІХ  (далі – Закон України № 3384-IX) з 12 жовтня 2023 року було відновлено обов’язок подання декларацій суб’єктів, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування та визначені кінцеві терміни подання таких декларацій за 2021 та 2022 роки. З цього питання з суб’єктами декларування ГУС у Житомирській області була проведена активна роз’яснювальна робота.  

Загалом впродовж звітного року в ГУС у Житомирській області здійснювались наступні організаційні заходи щодо подання електронних декларацій:

- у взаємодії з управлінням інформаційних технологій проводилась робота щодо отримання декларантами електронного цифрового підпису (ЕЦП) для проходження електронної ідентифікації та отримання доступу до свого персонального «кабінету» в Реєстрі е-декларацій;

- оновлено відповідні методичні матеріали та ознайомлено з ними працівників;

- надано консультативну допомогу та практичні поради працівникам щодо технічного користування Єдиним державним реєстром декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави та місцевого самоврядування, та безпосереднього заповнення декларацій, здійснено моніторинг такої діяльності;

- особам, які припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави, протягом 2021-2022 років, надіслані листи-нагадування та надані роз’яснення в телефонному режимі щодо обов’язку подання декларацій у визначені Законом України № 3384-IX терміни;

- працівники, які припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави у 2023 році, були проінформовані щодо зобов’язання та строків подання декларації при звільненні за період, не охоплений раніше поданими деклараціями.

З метою проведення просвітницької роботи серед державних службовців ГУС у Житомирській області та надання методичної допомоги з питань змін, внесених до антикорупційного законодавства, проведено 4 навчальних семінари з наступної тематики:

– «Найбільш поширені питання, що виникають під час декларування»;

– «Доброчесність як невід`ємна складова у діяльності державних службовців»;

– «Основні аспекти роботи з викривачами»;

– «Відновлення електронного декларування».

Питання запобігання та виявлення корупції систематично виносяться на розгляд  колегії ГУС у Житомирській області:

– у січні – про стан виконання заходів щодо запобігання корупції;

– у березні – про здійснення заходів та стан подання електронних декларацій за 2022 рік державними службовцями категорій Б, В у ГУС у Житомирській області;

– у липні – про організацію роботи щодо формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень;

– у вересні – про розроблення Порядку організації та забезпечення розгляду здійснених викривачами повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень в ГУС у Житомирській області;

– у жовтні – про відновлення кампанії з декларування за 2021, 2022 роки;

– у грудні – про план заходів Головного управління статистики у Житомирській області щодо запобігання корупції на 2024 рік.

В рамках виконання роботи щодо виявлення, ідентифікації, оцінки та визначення способів реагування на корупційні ризики відповідно до Політики керування ризиками органів державної статистики здійснено аналіз чинників виникнення таких ризиків та розроблено заходи з їх усунення і зменшення впливу на діяльність ГУС у Житомирській області.

Відповідно до пункту 8 розділу V Положення щодо впровадження механізмів заохочення викривачів і формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції», затвердженого наказом Держстату від 20 грудня 2022 року № 333, для працівників структурних підрозділів розроблено 3 пам’ятки (щодо каналів повідомлень, розгляду повідомлень та правового статусу, прав і гарантій захисту викривача). З метою закріплення навчальних матеріалів та перевірки отриманих знань підготовлено відповідні тести для розв’язання та обговорення в колективах ГУС у Житомирській області.

На виконання вимог Антикорупційної програми Держстату на 2021-2023 роки, з метою визначення внутрішніх процедур і механізмів прийняття та розгляду повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону, перевірки та належного реагування на такі повідомлення та забезпечення виконання антикорупційного законодавства в частині співпраці з особами, які надають допомогу в запобіганні і протидії корупції в ГУС у Житомирській області, розроблено та затверджено «Порядок організації та забезпечення розгляду здійснених викривачами повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних із корупцією правопорушень», затверджений наказом ГУС у Житомирській області від 30 жовтня 2023 року № 131.

З метою виконання антикорупційного законодавства у частині співпраці з особами, які надають допомогу в запобіганні і протидії корупції, забезпечено функціонування внутрішніх каналів для повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону. Протягом 2023 року звернень та повідомлень про можливі факти корупційних або повязаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону працівниками ГУС у Житомирській області на електронну пошту та пряму телефонну лінію не надходило.

З метою недопущення корупційних проявів здійснювалася юридична (антикорупційна) експертиза проєктів організаційно-розпорядчих документів ГУС у Житомирській області та з’ясовувалися причини, що призводять чи можуть призвести до вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень. Під час проведення експертизи чинників, які б сприяли чи могли б сприяти вчиненню корупційних правопорушень не виявлено, службових розслідувань (перевірок) з цього питання не проводилось.

Взаємодія з громадськістю з питань запобігання та виявлення корупції,  ефективна протидія корупційним проявам та розбудова доброчесності неможлива без забезпечення реальної відкритості і прозорості у роботі органів державної статистики. На офіційному вебсайті ГУС у Житомирській області у розділі «Діяльність Головного управління статистики» у рубриці «Запобігання проявам корупції» та на інформаційному стенді у вестибюлі приміщення ГУС у Житомирській області «Суспільство проти корупції» розміщуються та оновлюються інформаційні матеріали про виконання вимог Закону. Запроваджена та діє щомісячна пряма телефонна лінія «Боротьба з корупцією».

За звітний рік порушень вимог антикорупційного законодавства в ГУС у Житомирській області не зафіксовано.

Відповідно до статей 56-58 Закону в ГУС у Житомирській області розпочато спеціальну перевірку стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття посад відповідального або особливо відповідального становища, а також посад з підвищеним корупційним ризиком. 

Керівництвом ГУС у Житомирській області створюються сприятливі та зручні умови для надання доступу до публічної інформації громадянам, підприємствам, установам та організаціям. Вживаються заходи щодо недопущення неправомірного прийняття рішень у використанні державними службовцями своїх повноважень у корисливих цілях. Окрім того, застосовуються превентивні антикорупційні механізми щодо запобігання виникнення реального чи потенційного конфлікту інтересів, приділяється значна увага створенню умов для формування культури повідомлень про порушення вимог Закону та забезпечення гарантій державного захисту викривачам у разі таких повідомлень.