ЗВІТ ПРО РЕЗУЛЬТАТИ ДІЯЛЬНОСТІ
ГОЛОВНОГО УПРАВЛІННЯ СТАТИСТИКИ
У ЖИТОМИРСЬКІЙ ОБЛАСТІ
ЗА 201
7 РІК

I. Загальна інформація

Про Головне управління статистики у Житомирській області

1. Головне управління статистики у Житомирській області (далі – Головне управління статистики) є територіальним органом Державної служби статистики України (далі – Держстат), що в межах наданих повноважень здійснює реалізацію державної політики у сфері статистики.

Головне управління статистики є юридичною особою публічного права і складовою частиною єдиної системи органів державної статистики.

2. Головне управління статистики у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України, актами Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, наказами й дорученнями Голови Держстату, Положенням про Головне управління статистики.

3. До складу Головного управління статистики входять структурні підрозділи (обласний рівень) та відокремлені підрозділи (управління (відділи, сектори) у містах (районах)).

Станом на 01 січня 2018 року Головне управління статистики мало таку структуру:

– обласний рівень – керівництво, 7 управлінь, 8 відділів, 2 сектора та 4 головні спеціалісти (з питань режимно-секретної роботи, запобігання та виявлення корупції, захисту інформації, юрисконсульт);

– відокремлені підрозділи – 3 управління, 3 відділи та 2 сектора статистики.

Напрями діяльності Головного управління статистики

Головне управління статистики організовує свою роботу відповідно до адаптованої версії Загальної моделі статистичних бізнес-процесів (GSBPM), що передбачає виконання на рівні області таких чотирьох процесів: збирання форм державних статистичних спостережень та фінансової звітності, їх обробка, аналіз статистичної інформації, поширення статистичної інформації.

Відповідно до завдань, визначених Положенням про Головне управління статистики, у 2017 році діяльність здійснювалась за такими основними напрямами:

– організація і проведення державних статистичних спостережень за соціально-економічними й демографічними процесами, екологічною ситуацією в області, виконання на підставі отриманих даних комплексних статистичних робіт; підготовка комплексних статистичних публікацій (інформації);

– моніторинг інформаційних потреб користувачів, забезпечення їх вільного доступу до статистичних даних, підвищення рівня відкритості та прозорості роботи органів державної статистики;

– установлення партнерських стосунків із респондентами державних статистичних спостережень, зменшення звітного навантаження, забезпечення достовірності статистичних даних;

– участь у розробленні, впровадженні, удосконаленні звітно-статистичної документації;

– розроблення та впровадження інформаційних технологій збирання, опрацювання й передачі статистичної інформації;

– удосконалення системи управління персоналом, підготовки та навчання кадрів, запобігання та протидія корупції.

II. Основні підсумки діяльності

Організація та проведення державних статистичних спостережень

Відповідно до Плану державних статистичних спостережень на 2017 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 березня 2017 року №175-р, та Комплексної програми Головного управління статистики у 2017 році проведено 84 статистичні спостереження (у 2016 році – 83, 2015 році – 99) за різними розділами і тематикою статистики. При цьому були зібрані та опрацьовані дані за 116 формами державних статистичних спостережень та фінансової звітності (у 2016 році – 122, 2015 році – 150).

У 2017 році органи державної статистики області отримали від респондентів 170,8 тис. звітів (у 2016 році – 180,6 тис., у 2015 році – 249,8 тис.).

Для забезпечення ефективного управління процесом збирання звітності здійснювалось ведення адміністративної складової статистичного реєстру підприємств – Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) у Житомирській області. На 01 січня 2018 року кількість юридичних осіб в області становила 29456, протягом року взято на облік 1380, знято з обліку 588 юридичних осіб.

Упродовж року проводилась робота щодо ідентифікації місцевих одиниць та актуалізації інформації щодо них у реєстрі статистичних одиниць. За результатами державних статистичних спостережень протягом року ідентифіковано 241 місцеву одиницю, внесені зміни назви/адреси по 76 місцевих одиницях, за видами економічної діяльності – по 18.

Також, було здійснено ведення реєстру сільськогосподарських товаровиробників АГРО, який є підставою для формування сукупностей одиниць державних статистичних спостережень зі статистики сільського, лісового та рибного господарств.

Крім збирання форм звітності від респондентів, Головним управлінням статистики проводились вибіркові обстеження, які дозволили одержати інформацію про склад та структуру робочої сили, напрямки економічної діяльності населення, рівень зайнятості, безробіття та вплив цих показників на життєвий рівень домогосподарств (сімей) тощо. Участь у таких обстеженнях у 2017 році взяли: 252 домогосподарства з питань дослідження умов їхнього життя (у 2016 році – 268, у 2015 році – 258), 2144 (відповідно 2035 та 2235) домогосподарств з питань економічної активності та 1074 (1111 та 1136) сім’ї в сільській місцевості з питань сільськогосподарської діяльності.

З метою організації та координації обстежень домогосподарств були здійснені:

– актуалізація списків адрес домогосподарств, які є основою для формування нової вибіркової сукупності домогосподарств для проведення у травні 2017 року – квітні 2018 року обстеження сільськогосподарської діяльності населення у сільській місцевості;

– актуалізація списків адрес домогосподарств, які є основою для формування нових вибіркових сукупностей домогосподарств, для проведення у 2018 році обстежень умов життя домогосподарств та економічної активності населення у міських поселеннях та сільській місцевості;

– формування територіального розміщення мереж респондентів для проведення у сільській місцевості вибіркового обстеження сільськогосподарської діяльності населення у травні 2017 – квітні 2018 років;

– формування територіального розміщення мереж респондентів для проведення у 2018 році обстежень умов життя домогосподарств та економічної активності населення у міських поселеннях та сільській місцевості;

– формування територіальної вибірки та первинних територіальних одиниць вибірки для проведення у 2019-2023 роках вибіркових обстежень сільськогосподарської діяльності населення, економічної активності населення та умов життя домогосподарств у сільській місцевості;

відбір первинних територіальних одиниць вибірки для проведення вибіркового обстеження сільськогосподарської діяльності населення у сільській місцевості у травні 2018 року-квітні 2023 року;

надання домогосподарствам 2,7 тис. листів-запрошень до участі у вибіркових обстеженнях фізичних осіб.

Для уникнення дублювання інформаційних потоків та забезпечення на цій основі економії бюджетних коштів, органи державної статистики протягом року використовували адміністративні дані, одержані від 17 установ і організацій.

Постійна оптимізація форм державних статистичних спостережень, застосування вибіркових методів спостереження та науково-обґрунтованої методології, більш широке використання адміністративних джерел дозволили забезпечити виробництво необхідного обсягу статистичної інформації при суттєвому скороченні звітного навантаження на суб’єкти господарювання.

Поширення інформації та комунікації

Основним джерелом поширення інформації є веб-сайт Головного управління статистики (https://zt.ukrstat.gov.ua/). На ньому розміщується статистична інформація (у 2017 році – 625 матеріалів, у 2016 році – 659, у 2015 році – 550), публікації, які готуються відповідно до Плану державних статистичних спостережень (зокрема, бюлетень та доповідь «Соціально-економічне становище Житомирської області» тощо). Для зручності користувачів на веб-сайті представлено календар оприлюднення інформації та каталог статистичних публікацій. Протягом 2017 року сайт відвідали 169 тис. користувачів (у 2016 році – 184 тис., у 2015 році – 72 тис.).

З метою інформування громадськості щодо економічної, соціальної, демографічної та екологічної ситуації органи державної статистики області у 2017 році підготували 207 експрес-випусків, 41 статистичний бюлетень, 37 доповідей, 24 інфографічні матеріали, 9 збірників та 7 буклетів.

Головним управлінням статистики проводилися заходи щодо висвітлення результатів діяльності в засобах масової інформації. Так, було оприлюднено 20 повідомлень про соціально-економічне становище області, районів та міст. В друкованих та електронних виданнях розміщувалися статті фахівців управління, на радіо транслювалися виступи начальника Головного управління статистики. Загалом різним категоріям користувачів були представлені 680 інформаційних матеріалів, підготовлених за підсумками проведених державних статистичних спостережень.

Багаторічна співпраця пов’язує Головне управління статистики з обласною громадсько-політичною газетою «Житомирщина», обласним радіо (філія ПАТ «НСТУ» «Житомирська регіональна дирекція»), радіо «Житомирська хвиля», інформаційними Інтернет-порталами обласного центру: «Житомир.info», «Журнал Житомира», «Рупор Житомира», «Житомир онлайн», «Житомир.today», «Репортер Житомира», «ВГОЛОС.ZT» тощо.

Забезпечення права кожного на отримання публічної інформації відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» у 2017 році було реалізовано через опрацювання 86 запитів (у 2016 році – 84, у 2015 році – 38), з них 34 надійшли від громадян, 26 – від громадських організацій, 22 – від юридичних осіб, 4 – від засобів масової інформації. Запитувачів найчастіше цікавила інформація стосовно показників статистики населення (24 користувача), зовнішньоекономічної діяльності (15), сільського господарства та цін (по 9), навколишнього середовища та капітальних інвестицій (по 5). Усі відповіді надано у встановлені Законом терміни.

Проводилась відповідна робота згідно з вимогами Конституції України та Закону України «Про звернення громадян». Упродовж 2017 року розглянуто 34 звернення, з них 4 – під час особистого прийому керівництвом. Із загальної кількості звернень 17 стосувалися питань праці та заробітної плати, 13 – кадрових питань, 4 – надання статистичної інформації. Всі звернення розглянуто у визначені законодавством терміни.

Для інформаційного забезпечення органів державної влади області Головним управлінням статистики готувались матеріали для розроблення Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року; моніторингу та оцінки результативності діяльності районних державних адміністрацій та виконкомів рад міст обласного значення; соціально-економічних паспортів Житомирської області, м. Житомира та адміністративних районів області; екологічного паспорту регіону; Програми економічного та соціального розвитку регіону; Генеральних планів населених пунктів області тощо.

Для вивчення рівня задоволення користувачів статистичною інформацією у ІV кварталі 2017 року проведено 2 анкетні опитування, у яких взяли участь 54 представники установ та організацій області. Поряд з цим Головне управління статистики долучилося до 5 опитувань Держстату щодо показників макроекономічної статистики, статистики населення та міграції, промисловості, сільського господарства, доходів та умов життя. Результати проведених заходів показали, що в цілому користувачі задоволені висвітленням статистичних даних, методологічними поясненнями, які викладені в публікаціях, поданням інформації на веб–сайті та співпрацею зі спеціалістами Головного управління статистики.

Для забезпечення зворотного зв’язку з користувачами, повідомлення про результати їх анкетування розміщені на веб-сайті Головного управління статистики у рубриці «Інформація для користувачів» / «Анкетні опитування користувачів статистичної інформації».

З метою покращення обізнаності користувачів щодо методологічного та організаційного забезпечення державних статистичних спостережень, популяризації статистичної інформації у 2017 році проведено 2 наради за участі 26 працівників органів державної влади з питань гендерної статистики, круглий стіл з 11 представниками громадської організації на тему «Історичні миттєвості статистики Житомирщини».

Головне управління статистики продовжило роботу «Статистичного лекторію». Лекції на теми: «Статистика: історія розвитку та сучасний стан», «Статистика: сталий розвиток» «Основні завдання, етапи та напрями розвитку державної статистики», «Принципи діяльності органів державної статистики» відбулись із 141 студентом Житомирського державного технологічного університету, Житомирського національного агроекологічного університету, Житомирського торгівельно-економічного коледжу, економіко-технологічного коледжу Житомирської філії Київського інституту бізнесу та технологій.

Взаємодія з респондентами

Пріоритетним напрямом діяльності Головного управління статистики впродовж 2017 року залишалося встановлення партнерських відносин з респондентами.

Для забезпечення зменшення звітного навантаження у І півріччі 2017 року було опитано 186 респондентів стосовно витраченого часу та складності заповнення 17 форм державних статистичних спостережень (у 2016 році – 180 респондентів за 22 формами, у 2015 році – відповідно 396 та 32). Узагальнені результати анкетного опитування надіслано на адресу Держстату для керівництва у роботі з метою прийняття відповідних рішень.

Для зручності подання звітності в Головному управлінні статистики функціонує «Єдине вікно». За рік його послугами скористалися 9,9 тис. респондентів, яким надано 9,1 тис. повідомлень щодо участі у спостереженнях.

Корисні для респондентів відомості наявні на інформаційних стендах у приміщенні Головного управління статистики та у відокремлених підрозділах.

На веб-сайті Головного управління статистики в розділі «Інформація для респондентів» розміщуються первинна звітно-статистична документація, календар подання форм державних статистичних спостережень та фінансової звітності, зміни в методології, контактні телефони для отримання консультаційної допомоги тощо. Також функціонує сервіс, де за кодом ЄДРПОУ можна отримати перелік форм, за якими респондент має звітувати протягом року, бланки та роз’яснення щодо їх заповнення.

Продовжилась робота над удосконаленням системи збирання звітності в електронному вигляді.

Так, в приміщенні «Єдиного вікна» встановлено робочу станцію з підключенням до мережі Інтернет, де демонструються версії програмного забезпечення операторів подання електронної звітності.

З метою вивчення причин, що заважають або стримують перехід до звітування у такий спосіб, а також проблем, які виникають при поданні електронних звітів, у 2017 році анкетовано 578 респондентів області.

На веб-сайті Головного управління статистики в розділі «Електронна звітність – швидко, зручно і просто» розміщені роз’яснення щодо переваг електронного звітування, можливостей програмного забезпечення, нормативно-правові документи з даного питання тощо.

Завдяки планомірним заходам кількість респондентів, які звітували в 2017 році у такий спосіб, зросла проти попереднього року на 23,2% і становила 5376 (у 2016 році – 4365, у 2015 році – 3467). Кількість поданих електронних звітів на 01 січня 2018 року в цілому по області становила 82,8 тис. (на 01 січня 2017 року – 78,7 тис., на 01 січня 2016 року – 53,7 тис.).

Для забезпечення достовірності первинних даних органами державної статистики області проведено 108 інструктивних нарад з питань обліку та звітності (з них 105 – з питань запровадження нових / внесення змін до чинних державних статистичних спостережень); надіслано 7,3 тис. інструктивних листів (у 2016 році – 3,2 тис.). Оглядові листи отримали 974 респондентів (у т.ч. зворотного зв’язку – 450). Допомогу (консультативну підтримку) у складанні форм статистичної звітності безпосередньо на підприємстві отримали 15 респондентів.

Розвиток інформаційних технологій

Розвиток інформаційних технологій у галузі статистики в 2017 році здійснювався шляхом подальшого запровадження системи збирання форм державних статистичних спостережень та фінансової звітності в електронному вигляді (про яку йшлося вище), Інтегрованої системи статистичної інформації (далі – ІССІ); адміністрування системи електронного документообігу органів державної статистики, оновлення та підтримки комплексів електронної обробки інформації.

Для забезпечення функціонування ІССІ оновлювалися серверне та клієнтське програмне забезпечення. Протягом року в ІССІ проводилась промислова експлуатація державного статистичного спостереження за формою № 4-мтп (місячна) «Звіт про залишки та використання енергетичних матеріалів і продуктів перероблення нафти», продовжилось впровадження форм № 1-торг (нафтопродукти) (місячна) «Про продаж світлих нафтопродуктів і газу», №1-кб (місячна) «Звіт про виконання будівельних робіт», №6-сільрада (річна) «Звіт про об'єкти погосподарського обліку» та №4-мтп (річна) «Звіт про залишки та використання енергетичних матеріалів і продуктів перероблення нафти».

У 2017 році велись роботи щодо покращення загального вигляду (дизайну) веб-сайту, розробки нових форматів розміщення інформації у відповідності до офіційного веб-сайту Держстату, наповнення електронних архівів статистичної інформації тощо.

У Головному управлінні статистики функціонує система електронного документообігу органів державної статистики на базі програмного продукту «Megapolis™. Документообіг». У 2017 році обсяг вхідних документів становив 513, вихідних – 300.

Участь у розробленні, вдосконаленні та впровадженні
звітно-статистичної документації

З метою покращення організації проведення державних статистичних спостережень та підвищення якості статистичних даних Головне управління статистики у 2017 році приймало участь в:

– інвентаризації державних статистичних спостережень, які будуть проводиться у 2019 році (до Держстату надано 12 пропозицій щодо удосконалення 7 державних статистичних спостережень);

– розробленні проекту звітно-статистичної документації державного статистичного спостереження за формою №1-НК (річна) «Звіт про роботу аспірантури та докторантури»;

– апробації проекту методологічних положень з побудови місцевих одиниць в статистичному реєстрі підприємств.

ІІІ. Кадрове та фінансове забезпечення

Удосконалення системи управління персоналом, підготовки та навчання кадрів

Штатна чисельність на 01 січня 2018 року становить 271 посаду, у т.ч. на обласному рівні – 218, районному – 53.

Статус державного службовця мають 217 осіб (78,9% загальної чисельності працюючих), з них 68 (31,3%) обіймають посади керівників. В органах державної статистики області переважно працюють жінки (94,0%).

За стажем роботи працівники розподіляються так:

– працюють в органах державної статистики до 5 років – 3,2%;

– від 5 до 10 років – 5,5%;

– понад 10 років – 91,3%.

Крім того, 79,4% керівників та 37,6% спеціалістів працюють в органах державної статистики області понад 20 років.

Щодо вікового складу, то 16,6% держслужбовців мають вік до 35 років, 29,5% – від 36 до 45 років, 37,3% – від 46 до 55 років. Також у системі працює 9 осіб (4,1% загальної кількості держслужбовців), які досягли віку, що дає право на призначення пенсії.

В Головному управлінні статистики протягом 2017 року конкурси на зайняття посад державної служби не оголошувались, прийом на роботу держслужбовців не здійснювався. Переведення на іншу рівнозначну або нижчу посаду відбувалося за рішенням керівника органу.

Звільнено з посад упродовж минулого року 8 державних службовців, з яких 1 обіймав посаду керівника, 7 – спеціалістів. За власним бажанням та угодою сторін вибули 4 особи, у т.ч. 1 – у зв’язку з виходом на пенсію. Переведено до інших державних установ 3 державних службовця, робота одного посадовця припинена у зв’язку зі смертю.

Таким чином, плинність кадрів у 2017 році серед державних службовців становила 1,8%. У категорії керівників цей показник склав 1,5%, спеціалістів – 2,0%.

Традиційно високим є освітній рівень персоналу Головного управління статистики. Станом на 01 січня 2018 року вищу освіту ступеня магістра (спеціаліста) мають 201 державний службовець (92,6% їх загальної кількості), вищу освіту ступеня молодшого бакалавра або бакалавра – 16.

Вищу освіту відповідного професійного спрямування мають 89,4% держслужбовців; дві або більше вищі освіти – 53,5%.

В Головному управлінні статистики працює 6 магістрів державного управління, 2 особи мають науковий ступінь кандидата наук.

З метою отримання другої вищої освіти 1 працівник Головного управління статистики навчається в Національній академії статистики, обліку та аудиту (далі – НАСОА) за спеціальністю «Прикладна статистика», 1 – в Житомирському державному технологічному університеті.

В аспірантурі Житомирського національного агроекологічного університету навчається 1 керівник, в докторантурі НАСОА за науковою спеціальністю «Статистика» – також 1 керівник.

Підвищення рівня кваліфікації державних службовців органів статистики області впродовж 2017 року здійснювалося за програмами тематичних короткострокових семінарів (зокрема тренінгів), шляхом систематичного самостійного навчання, стажування, наставництва, а також участі у Всеукраїнському конкурсі «Кращий державний службовець».

Так, у тренінгу за Програмою розвитку ООН в Україні на тему «Відкриті дані для гендерної рівності: лідерство жінок і чоловіків в економіці та громадянському суспільстві» прийняли участь 2 керівники, у семінарі «Вдосконалення методології розрахунку індексів цін» – 1.

В НАСОА за професійною програмою підвищив кваліфікацію начальник структурного підрозділу аналізу Головного управління статистики.

У Центрі перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій Житомирської обласної державної адміністрації та Житомирської обласної ради головний спеціаліст з питань запобігання та виявлення корупції прийняв участь у тематичному короткостроковому семінарі: «Організаційно-правові засади запобігання та протидії корупції».

У Навчально-методичному центрі цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Житомирської області функціональне навчання пройшли 3 працівники, в інших організаціях – 3 особи з питань охорони праці та пожежної безпеки.

В Головному управлінні статистики протягом 2017 року були проведені тренінги: «Ефективна самопрезентація», «Основи медіа грамотності», «Безконфліктне спілкування», «Фінансова обізнаність для впевненого майбутнього».

Також здійснювалось наставництво для підвищення кваліфікації 5 осіб, які перебували у відпустках для догляду за дитиною і повернулися до виконання посадових обов’язків.

Запобігання та протидія корупції

Питання запобігання та протидії корупції знаходиться під постійним контролем керівництва Головного управління статистики.

У 2017 році робота за цим напрямком проводилась відповідно до розробленого на рік плану. Систематично вживалися заходи, спрямовані на забезпечення дотримання вимог Закону України «Про запобігання корупції».

На виконання доручення Голови Держстату про проведення оцінки корупційних ризиків в Головному управлінні статистики була створена відповідна комісія та розроблені заходи щодо протидії та запобігання корупційним ризикам.

З метою профілактики проявів корупції проводилися тематичні лекції, навчання; надавалися роз’яснення щодо застосування антикорупційного законодавства.

Постійно оновлювався розділ «Запобігання проявам корупції» на веб-сайті Головного управління статистики. Зокрема, для інформування громадськості на сайті розміщено нормативно-правові акти, методичні матеріали з питань запобігання корупції та щорічний звіт про проведену роботу з питань запобігання та протидії корупції у Головному управлінні статистики.

Відповідна інформація також наявна на стенді «Суспільство проти корупції» у приміщенні Головного управління статистики.

З метою дотримання вимог фінансового контролю, правильного заповнення та своєчасного подання електронних декларацій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру у І кварталі 2017 року були проведені заняття на теми: «Десять порад декларанту» та «Роз’яснення щодо заповнення декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування». Всі державні службовці Головного управління статистики у встановлені терміни подали декларації за 2016 рік. Крім того, державні службовці, які припинили службову діяльність в Головному управлінні статистики, подали декларації за період, не охоплений раніше поданими деклараціями, а також були повідомлені про зобов’язання протягом одного року надавати декларацію за минулий рік.

Запобігання ризикам вчинення корупційних правопорушень здійснювалося також шляхом юридичної експертизи всіх наказів організаційно-розпорядчого характеру, що видавались Головним управлінням статистики.

Результати фінансової діяльності, використання коштів державного бюджету

У 2017 році фінансування державної статистичної діяльності здійснювалася за бюджетними програмами:

- «Керівництво та управління у сфері статистики»;

- «Щоквартальна плата домогосподарствам за ведення записів доходів, витрат та інших відомостей під час проведення обстеження умов їх життя».

Кошторисні призначення в частині видатків державного бюджету в 2017 році для органів державної статистики (з урахуванням змін) були затверджені в сумі – 32333,5 тис.грн:

– видатки загального фонду – 31421,7 тис.грн,

– спеціального – 911,8 тис.грн (з них 56,04% – оплата за товари та послуги (крім комунальних) та 36,3% – оплата комунальних послуг та енергоносіїв).

Співвідношення видатків загального фонду:

– оплата праці та нарахування на неї – 95,9%;

– оплата комунальних послуг та енергоносіїв – 3,4%;

– плата домогосподарствам за ведення записів доходів – 0,5%;

– інші види видатків – 0,2%.

Протягом 2017 року Головним управлінням статистики проводився моніторинг ефективності використання фінансових ресурсів, здійснювався перерозподіл кошторисних призначень загального та спеціального фондів між кодами економічної класифікації видатків, що дозволило забезпечити розрахунки в повних обсягах за спожиті енергоносії та комунальні послуги, а також з домогосподарствами, які брали участь в обстеженні умов їхнього життя.

Станом на 01 січня 2018 року кредиторська заборгованість відсутня.