ЗВІТ ПРО РЕЗУЛЬТАТИ ДІЯЛЬНОСТІ
ГОЛОВНОГО УПРАВЛІННЯ СТАТИСТИКИ
У ЖИТОМИРСЬКІЙ ОБЛАСТІ
ЗА 2018 РІК

 

І. Загальна інформація

 

Про Головне управління статистики у Житомирській області

1. Головне управління статистики у Житомирській області (далі – Головне управління статистики) є територіальним органом Державної служби статистики України (далі – Держстат), що в межах наданих повноважень здійснює реалізацію державної політики у сфері статистики.

Головне управління статистики є юридичною особою публічного права і складовою частиною єдиної системи органів державної статистики.

2. Головне управління статистики у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України, актами Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, наказами й дорученнями Голови Держстату, Положенням про Головне управління статистики.

3. До складу Головного управління статистики входять структурні підрозділи (обласний рівень) та відокремлені підрозділи (управління (відділи, сектори) у містах (районах)).

Станом на 01 січня 2019 року Головне управління статистики мало таку структуру:

– обласний рівень – керівництво, 7 управлінь, 8 відділів, 2 сектора та 4 головні спеціалісти (з питань режимно-секретної роботи, запобігання та виявлення корупції, захисту інформації, юрисконсульт);

– відокремлені підрозділи – 3 управління, 3 відділи та 2 сектора статистики.

 

Напрями діяльності Головного управління статистики

Відповідно до завдань, визначених Положенням про Головне управління статистики, та проекту програми розвитку державної статистики на період до 2023 року діяльність статистичного офісу у 2018 році здійснювалась за такими основними напрямами:

– організація і проведення державних статистичних спостережень за соціально-економічними й демографічними процесами, екологічною ситуацією в області;

– моніторинг інформаційних потреб користувачів, забезпечення їх вільного доступу до статистичних даних, підвищення рівня відкритості та прозорості роботи органів державної статистики;

– установлення партнерських стосунків із респондентами державних статистичних спостережень, зменшення звітного навантаження, забезпечення достовірності статистичних даних;

– участь у розробленні, впровадженні, удосконаленні звітно-статистичної документації;

– розроблення та впровадження інформаційних технологій збирання, опрацювання й передачі статистичної інформації;

– розвиток людського капіталу органів державної статистики області, системи навчання кадрів, запобігання та протидія корупції.

 

II. Основні підсумки діяльності

 

Організація та проведення державних статистичних спостережень

Відповідно до Плану державних статистичних спостережень (далі – ДСС) на 2018 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30 травня 2018 року №364-р, та Технологічної програми Головного управління статистики у 2018 році органами державної статистики проведено 87 ДСС (у 2017 році – 84).

Респонденти області у 2018 році надали 141,9 тис. первинних статистичних та фінансових звітів (у 2017 році – 170,8 тис.) за 97 формами ДСС (у 2017 році – 94).

Для забезпечення ефективного управління процесом збирання звітності Головним управлінням статистики здійснювалось ведення адміністративної складової статистичного реєстру підприємств – Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) у Житомирській області. На 01 січня 2019 року кількість юридичних осіб в області становила 30371; протягом року взято на облік 1183, знято з обліку 503 юридичні особи.

Крім збирання форм звітності від респондентів, Головним управлінням статистики проводились вибіркові обстеження, участь у яких протягом року взяли: 250 домогосподарств з питань дослідження умов їхнього життя (у 2017 році – 252), 2006 домогосподарств з питань економічної активності (2144) та 1152 сім’ї в сільській місцевості з питань сільськогосподарської діяльності (1074). Загалом у 2018 році спеціалістами Головного управління статистики опрацьовано 44,7 тис. анкет вибіркових обстежень населення (домогосподарств).

Для уникнення дублювання інформаційних потоків та забезпечення на цій основі економії бюджетних коштів, органи державної статистики протягом року використовували адміністративні дані, одержані від 23 установ і організацій. Зокрема, для формування інформаційної бази статистики населення та міграції Головним управлінням статистики з адміністративних джерел було отримано 172,2 тис. актів цивільного стану та відомостей щодо зміни реєстрації місця проживання.

Постійна оптимізація форм ДСС, застосування вибіркових методів спостереження та науково-обґрунтованої методології, більш широке використання адміністративних джерел дозволили забезпечити виробництво необхідного обсягу статистичної інформації при суттєвому скороченні звітного навантаження на суб’єкти господарювання.

 

Поширення інформації та комунікації

Основним джерелом поширення інформації є веб-сайт Головного управління статистики (https://zt.ukrstat.gov.ua/). На ньому розміщується статистична інформація (у 2018 році – 704 матеріали, у 2017 році – 625), публікації (зокрема, бюлетень «Соціально-економічне становище Житомирської області»), які готуються відповідно до Плану державних статистичних спостережень, тощо.

Для зручності користувачів на головній сторінці веб-сайту розміщено календар оприлюднення інформації, у розділі «Статистична інформація» / «Публікації» – Каталог статистичних публікацій.

Протягом 2018 року сайт відвідали 95 тис. користувачів (у 2017 році – 169 тис.).

Для інформування суспільства щодо соціально-економічної ситуації в області Головним управлінням статистики у 2018 році підготовлено:

статистичні збірники – 13;

статистичні бюлетені – 46;

доповіді – 49;

експрес-випуски – 177;

інфографічні матеріали –57;

буклети – 3.

Для інформаційного забезпечення органів державної влади області Головним управлінням статистики готувались матеріали для аналізу виконання Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року; моніторингу та оцінки результативності діяльності районних державних адміністрацій та виконкомів рад міст обласного значення; соціально-економічних паспортів регіону; програми економічного та соціального розвитку; генеральних планів населених пунктів області тощо. Впродовж року на запити органів державної влади, органів місцевого самоврядування та територіальних громад надано 367 відповідей.

Статистики області проводили значну роботу з висвітлення результатів ДСС у засобах масової інформації (далі – ЗМІ). На веб-сайті в розділі «Інформація для ЗМІ» були розміщені повідомлення про соціально-економічне становище області (12) та прес-випуски (218). В друкованих та електронних ЗМІ оприлюднено 589 інформаційних матеріалів.

З метою забезпечення права громадян на отримання інформації відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» Головне управління статистики у 2018 році надало відповіді на 102 запити (у 2017 році – 86). Запитувачів найчастіше цікавили показники статистики населення (31 користувач), зовнішньоекономічної діяльності та сільського господарства (по 14), соціально-економічного становища об’єднаних територіальних громад (13), оплати праці та соціально-трудових відносин (9), туризму, навколишнього середовища та цін (по 3). Усі відповіді надано у встановлені Законом терміни.

Проводилась відповідна робота згідно з вимогами Конституції України та Закону України «Про звернення громадян». Упродовж 2018 року розглянуто 25 звернень, з них 92% надійшло поштою. Із загальної кількості звернень 13 стосувалися кадрових питань, 5 – праці та заробітної плати, по 3 – надання статистичної інформації та роз’яснень щодо отримання інформації з ЄДРПОУ. Усі звернення розглянуті відповідно до норм чинного законодавства.

У 2018 році з метою визначення та задоволення потреб користувачів у статистичних даних проведено 2 анкетні опитування, у яких взяли участь 67 представників установ та організацій області.

Поряд з цим Головне управління статистики долучилося до 10 опитувань Держстату (загальна кількість отриманих анкет – 109) з різних галузей статистики:

населення;

оплати праці;

обстеження умов життя домогосподарств;

внутрішньої торгівлі;

сільського господарства;

цін;

науки.

Для забезпечення зворотного зв’язку з користувачами, повідомлення про результати їх анкетування розміщені на веб-сайті Головного управління статистики у рубриці «Анкетні опитування».

З метою покращення обізнаності користувачів щодо методологічного та організаційного забезпечення державних статистичних спостережень, популяризації статистичної інформації Головним управлінням статистики у 2018 році проведено 11 круглих столів за участі 129 працівників органів державної влади з питань гендерної статистики, статистики ринку праці, сільського господарства та структурної.

Продовжив роботу «Статистичний лекторій». Лекції на теми: «Статистика в сучасному світі: від теорії до практичного застосування», «Статистика: історія розвитку та сучасний стан. Цікаво про статистику» відбулись за участі 52 студентів Житомирського державного технологічного університету, Житомирського національного агроекологічного університету та 27 учнів загальноосвітньої школи №28 міста Житомира.

 

Взаємодія з респондентами

Пріоритетним напрямом діяльності Головного управління статистики залишалося покращення партнерських відносин з респондентами.

Для зручності подання звітності в паперовому форматі в органах державної статистики області функціонує «Єдине вікно». На інформаційних стендах у приміщенні обласного апарату та у відокремлених підрозділах розміщуються корисні відомості для респондентів. На веб-сайті оприлюднюються календар подання форм ДСС та фінансової звітності, первинна звітно-статистична документація, інформація щодо змін у поданні форм, контактні номери телефонів для отримання довідок / консультацій; функціонує сервіс, де за кодом ЄДРПОУ можна отримати перелік форм, за якими респондент має звітувати протягом року.

З метою належної організації та проведення ДСС респондентам надано 9,7 тис. повідомлень та нагадувань щодо участі у них. Для забезпечення достовірності первинних даних органами державної статистики області проведено 117 інструктивних нарад (з них 91,5% – з питань запровадження нових/внесення змін до чинних ДСС); на адресу респондентів надіслано 4,0 тис. інструктивних листів. Допомогу (консультативну підтримку) у складанні форм статистичної звітності отримали 102 респондента, з безпосереднім відвідуванням підприємства – 65. За результатами проведення ДСС підготовлено 805 листів для респондентів (включно із тими, що містять інформацію «зворотного зв’язку»).

Для зменшення звітного навантаження у І півріччі 2018 року було опитано 88 респондентів стосовно витраченого часу та складності заповнення 8 форм ДСС (у 2017 році – 186 респондентів за 17 формами). Узагальнені результати надіслано на адресу Держстату.

Також, впродовж 2018 року проведено 3 анкетні опитування щодо оптимізації взаємодії з органами державної статистики, участь у них взяли 474 респонденти.

Продовжилась робота щодо удосконалення системи збирання звітності в електронному форматі.

З метою сприяння спрощенню процедури подання електронної статистичної звітності та надання можливості респондентам безоплатно звітувати в онлайн режимі до органів державної статистики, Держстатом у 2018 році здійснювались заходи з розробки програмного забезпечення «Кабінет респондента». Упродовж року Головним управлінням статистики було проведено внутрішнє тестування цього сервісу, а також залучення до тестування пілотної групи респондентів області.

На веб-сайті Головного управління статистики в розділі «Електронна звітність» наведено багато корисної інформації, зокрема щодо переваг електронного звітування, можливостей програмного забезпечення, розміщені нормативно-правові документи з даного питання тощо.

Для вивчення причин, що заважають або стримують перехід до звітування у електронний спосіб, а також проблем, які виникають при поданні електронних звітів, у 2018 році анкетовано 302 респондента області.

Кількість респондентів, які надавали електронні звіти в 2018 році, зросла проти попереднього року на 10,7% і становила 5953 (у 2017 році – 5376). Частка статистичних звітів, поданих респондентами в електронному форматі у 2018 році, становила 57,8% від загальної кількості поданих статистичних звітів. Загальна кількість поданих електронних звітів (статистичних та фінансових) на 01 січня 2019 року в цілому по області становила 97,6 тис. (на 01 січня 2018 року – 82,8 тис.).

 

Розвиток інформаційних технологій

У 2018 році в рамках розвитку системи електронного документообігу органів державної статистики в Головному управлінні статистики впроваджено безпаперовий документообіг з використанням кваліфікованого електронного підпису на базі програмного продукту «Megapolis.DocNet» комплектації Optimum та Єдину інформаційно-аналітичну систему фінансово-господарської діяльності органів державної статистики на базі комп’ютерної програми «Комплексна система автоматизації підприємства «IS pro»».

Продовжились роботи з технічного супроводження промислової експлуатації ДСС в інтегрованій системі статистичної інформації, а саме за формами: № 4-мтп (місячна) «Звіт про використання та запаси палива», №6-сільрада (річна) «Звіт про об’єкти погосподарського обліку», №1-торг (нафтопродукти) (місячна) «Про продаж світлих нафтопродуктів і газу», №1-кб (місячна) «Звіт про виконання будівельних робіт», №4-мтп (річна) «Звіт про використання та запаси палива», №50-сг (річна) «Звіт про основні економічні показники роботи сільськогосподарських підприємств» та №2К-П (квартальна) «Обстеження ділової активності промислового підприємства».

Протягом року покращено загальний вигляд (дизайн) веб-сайту, впроваджено новий формат розміщення інформації у відповідності до офіційного веб-сайту Держстату, наповнено електронний архів статистичної інформації тощо.

 

Участь у розробленні, вдосконаленні та впровадженні
звітно-статистичної документації

З метою покращення організації проведення ДСС та підвищення якості статистичних даних Головне управління статистики у 2018 році приймало участь в:

– інвентаризації ДСС, які будуть проводиться у 2020 році (до Держстату надано 35 пропозицій щодо удосконалення 18 ДСС);

– тестуванні проектів анкет обстеження робочої сили за формами №1-ОРС «Анкета домашнього господарства» та №2-ОРС «Анкета обстеження робочої сили».

 

ІІІ. Кадрове та фінансове забезпечення

 

Удосконалення системи управління персоналом, підготовки та навчання кадрів

На 01 січня 2019 року штатна чисельність становила 271 посаду, у т.ч. на обласному рівні – 218, районному – 53.

Статус державного службовця мають 211 осіб (78,4% загальної чисельності працюючих), з них 67 (31,8%) обіймають посади керівників. В органах державної статистики області переважно працюють жінки (94,3%).

За стажем роботи працівники розподіляються так:

– від 5 до 10 років – 4,3%;

– понад 10 років – 95,7%.

Крім того, 82,1% керівників та 37,5% спеціалістів працюють в органах державної статистики області понад 20 років.

Щодо вікового складу, то 14,2% держслужбовців мають вік до 35 років, 28,9% – від 36 до 45 років, 34,1% – від 46 до 55 років.

Прийом на роботу нових працівників до органів державної статистики здійснювався в установленому законодавством порядку. Усього на посади державних службовців було призначено 9 осіб, з них 2 – на конкурсній основі.

Звільнено з посад упродовж 2018 року 6 державних службовців, з яких 2 обіймали посади керівників, 4 – спеціалістів. За власним бажанням та угодою сторін вибуло 3 особи, переведено до іншої державної установи 1 державного службовця. Також припинили роботу 1 державний службовець – через незгоду на проходження державної служби у зв’язку із зміною її істотних умов, 1 – закінчення строку трудового договору. 

Таким чином, плинність кадрів у 2018 році серед державних службовців становила 1,4%. У категорії керівників цей показник склав 1,5%, спеціалістів – 1,4%.

Традиційно високим є освітній рівень персоналу Головного управління статистики. Станом на 01 січня 2019 року вищу освіту ступеня магістра (спеціаліста) мали 195 державних службовців (92,4% їх загальної кількості), вищу освіту ступеня молодшого бакалавра або бакалавра – 16.

Вищу освіту відповідного професійного спрямування мають 90,0% держслужбовців; дві або більше вищі освіти – 54,0%.

В Головному управлінні статистики працює 6 магістрів державного управління, 2 посадовця мають ступінь доктора філософії (кандидата наук), 1 доктора наук.

У 2018 році 4 державних службовці вступили на навчання до магістратури Житомирського державного технологічного університету за спеціальністю «Публічне управління та адміністрування».

Для здобуття освітнього рівня «бакалавр» 1 держслужбовець вступив на навчання до Приватного вищого навчального закладу «Європейський університет» за  спеціальністю «Облік і оподаткування».

Підвищення рівня кваліфікації державних службовців впродовж 2018 року здійснювалося за програмами тематичних короткострокових семінарів (тренінгів), шляхом систематичного самостійного навчання, стажування, наставництва, а також участі у Всеукраїнському конкурсі «Кращий державний службовець».

У Національній академії статистики, обліку та аудиту 1 керівник структурного підрозділу здобув ступінь доктора економічних наук за спеціальністю «Статистика», 2 державні службовці підвищили рівень професійної компетентності, з них 1 – у режимі дистанційного навчання.

У рамках міжнародного проекту «Інтегрований розвиток міст в Україні», що виконується німецькою урядовою компанією «Deutsche Gesellschaft fur Internationale Zusammenarbeit GmbH», 3 керівники прийняли участь у семінарі «Розробка плану впровадження системи муніципальної статистики».

Головний спеціаліст-юрисконсульт приймав участь у постійно діючих семінарах для працівників юридичних служб з правових питань у Головному територіальному управлінні юстиції у Житомирській області.

У навчально-методичному центрі цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Житомирської області 4 працівники пройшли функціональне навчання у сфері цивільного захисту, в інших закладах – 8 осіб з питань охорони праці та пожежної безпеки.

Безпосередньо в Головному управлінні статистики були проведені тренінги: «Фінансова грамотність», в якому прийняли участь 34 працівники, «Комплексна система захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційній системі Головного управління статистики» – 32, «Стрес та його вплив на людину. Правила боротьби зі стресом» – 45 та семінар «Основні положення Пенсійної реформи та нові сервіси Пенсійного фонду» – 22.

Також здійснювалось наставництво до 4 осіб, які перебували у відпустках для догляду за дитиною і повернулися до виконання посадових обов’язків або були переведені на рівнозначні посади в інший структурний підрозділ.

 

Запобігання та протидія корупції

У 2018 році робота за цим напрямком проводилась відповідно до розробленого на рік плану.

З метою профілактики проявів корупції проводилися тематичні лекції, навчання; надавалися роз’яснення щодо застосування антикорупційного законодавства. Зокрема, для забезпечення дотримання вимог фінансового контролю, правильного заповнення та своєчасного подання електронних декларацій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру у І кварталі 2018 року були проведені заняття: «Пам’ятка декларанта» та «Роз’яснення щодо заповнення декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування».

Наповнювався та оновлювався розділ «Запобігання проявам корупції» на веб-сайті Головного управління статистики. Для інформування громадськості на ньому розміщено нормативно-правові акти, методичні матеріали з питань запобігання корупції, щорічний звіт про проведену роботу з питань запобігання та протидії корупції у Головному управлінні статистики тощо.

Відповідна інформація також наявна на стенді «Суспільство проти корупції» у приміщенні Головного управління статистики.

Запобігання ризикам вчинення корупційних правопорушень здійснювалося також шляхом юридичної експертизи наказів організаційно-розпорядчого характеру, що видавались Головним управлінням статистики.

 

Результати фінансової діяльності, використання коштів державного бюджету

У 2018 році фінансування державної статистичної діяльності здійснювалася за бюджетними програмами:

- «Керівництво та управління у сфері статистики»;

- «Щоквартальна плата домогосподарствам за ведення записів доходів, витрат та інших відомостей під час проведення обстеження умов їх життя».

Кошторисні призначення в частині видатків державного бюджету для органів державної статистики області (з урахуванням змін) були затверджені в сумі – 45340,5 тис.грн:

– видатки загального фонду – 44597,3 тис.грн;

– спеціального – 743,2 тис.грн (з них 53,1% – оплата за товари та послуги (крім комунальних) та 46,9% – оплата комунальних послуг та енергоносіїв).

Співвідношення видатків загального фонду:

– оплата праці та нарахування на неї – 96,1%;

– оплата комунальних послуг та енергоносіїв – 3,5%;

– плата домогосподарствам за ведення записів доходів – 0,4%.

Протягом 2018 року Головним управлінням статистики проводився моніторинг ефективності використання фінансових ресурсів, здійснювався перерозподіл кошторисних призначень загального та спеціального фондів між кодами економічної класифікації видатків, що дозволило забезпечити розрахунки в повних обсягах за спожиті енергоносії та комунальні послуги, а також з домогосподарствами, які брали участь в обстеженні умов їхнього життя.

Станом на 01 січня 2019 року кредиторська заборгованість відсутня.